Gör en egen cape/poncho!

Hejsan! Många har sagt till mig att dom också vill kunna göra egna grejer, men att det är för svårt eller att dom inte vet hur man gör. Så nu hade jag tänkt visa hur man syr en cape eller poncho. Det är busenkelt och jag törs nästan lova att alla klarar av det!

Det du behöver är en kvadratisk tygbit som är kring 130X130 cm. Jag hittade mitt härliga mönstrade tyg bland stuvarna på Olssons Tyger, det kostade 88 kr.






1. Mät och klipp från mitten utav en av sidorna fram till mitten på hela tyget. Det ska se ut ungefär såhär:






2. Fålla/sy in precis alla kanter.






3. VIPS så har du gjort en cape! Eftersom en cape är ungefär som en filt som man tar på sig. Här kan man alltså stanna, annars vidare till punkt 4.







4. Vik tyget med rätsidorna mot varandra. "Snittet" ska ligga i mitten, som på bilden nedan. Nåla ihop kanterna som är längst till höger och vänster och sy ihop dem, men glöm inte att lämna hål för armarna längst in i vecken! :)






5. Vänd ut den och stryk eventuellt. FÄRDIG!... eller vad tycker du? Sy fast knappar, luva, fickor eller vad du vill! Det fina är att det inte finns några gränser och du bestämmer precis hur du vill att den ska se ut.

Min var ju redan så mycket med mönster och färg så jag gjorde bara ärmarna lite roligare och sydde fast en dragkedja så att man kan stänga den.





Kommentarer
Postat av: Carro

Men wow, det blev ju svinsnyggt!

2011-09-30 @ 02:31:54
URL: http://lettinggo.spotlife.se
Postat av: krajamaria

Sökte efter inspiration att sy en poncho och kom hit till din blogg. Har sytt en egen efter din idé och bloggar om den inom kort, länkar till dig då.

2011-11-24 @ 00:15:58
URL: http://krajamaria.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0